Kinderslaapoefentherapie

Zit je met je handen in het haar omdat je kind niet kan of wil gaan slapen?

Slaapproblemen bij kinderen zijn er altijd wel geweest. Kinderen vormen de grootste groep van alle slapelozen. Onder slaapproblemen verstaan we inslaap- en doorslaapproblemen maar bijvoorbeeld ook nachtangst/night terror (pavor nocturnus) en nachtmerries.

In dit digitale tijdperk dreigen slaapproblemen nog verder toe te nemen. Kinderen zitten tegenwoordig vaak en lang achter beeldschermen en bewegen minder. Hierdoor kunnen kinderen soms moeilijker ontspannen waardoor het in slaap vallen een probleem kan worden. Wanneer onvoldoende aan de slaapbehoefte van het kind wordt voldaan, nemen ook de lange termijn gevolgen van slaapproblemen toe, bijvoorbeeld: vermoeidheidsklachten, gedragsproblemen, concentratieproblemen, verminderde leerprestaties, sombere gedachten, angst, lusteloosheid, verminderde weerstand en lichamelijke klachten zoals hoofdpijn.

Slaapproblemen bij kinderen kunnen ook eigenlijk een probleem van de ouders zijn. En niet alleen wat betreft hun eigen slaapgebrek. Soms heb je als ouder geen idee meer wat je allemaal moet doen om te zorgen dat je kind (weer) gaat slapen en hebben jullie onbedoeld ongunstige gewoontes aangeleerd.

Wij kunnen jou als ouder adviseren en informeren over onder andere:

  • gezond slaapgedrag
  • goede slaapgewoonten
  • richtlijnen voor een gezonde slaap
  • structuur voor de dag en de nacht
  • ontspanningsoefeningen om samen te doen
  • het gebruik van slaaphulpmiddelen zoals boekjes, speciale wekkers, stickerkaarten, tegoedbonnen voor uit bed komen, spelletjes om angst te verminderen, slaaptunnels, verzwaringsdekens, verzwaringsknuffels etc.
  • sport en beweegadviezen voor je kind

en je kind slaapoefeningen leren om:

  • beter te ontspannen
  • het hoofd stil te krijgen
  • de aandacht naar veiligheid en rust te verleggen (focussen)
  • ‘uit het hoofd’ en ‘in het lijf’ te komen
  • ook overdag wat vaker rust te nemen en overprikkeling te verminderen/voorkomen
  • de dag af te leren bouwen
  • minder bang te zijn in het donker of om ‘alleen’ te zijn
  • minder strijd te voeren rondom bedtijd

Wil je graag hulp bij het slaapprobleem van je kind en daarmee ook hulp voor je eigen slaaptekort? Wij denken graag met jullie mee hoe jullie op een positieve manier met slaap om kunnen gaan, waardoor je kind rustiger zal gaan slapen, makkelijker doorslaapt en jijzelf steun ervaart door de aangereikte hulpmiddelen.

Natuurlijk krijgt je kind ter afsluiting een vrolijk slaapdiploma!