Een burn-out is het gevolg van een lange periode waarin je teveel van jezelf hebt gevraagd en waarbij er te weinig ruimte is geweest voor herstel. Meestal ben je van het ene op het andere moment tot niets meer in staat en ben je lichamelijk, psychisch en emotioneel volledig uitgeput, letterlijk opgebrand.

Voor je burn-out bent, heb je vaak een lange periode waarin je lichaam signalen geeft dat je stress-mechanisme overactief is en dat je overbelast bent.

Als je een burn-out hebt, is de kans groot dat je iemand bent die gedreven is, dat je een aanpakker bent, iemand die niet opgeeft, die alle zeilen bijzet en maar door blijft gaan.
Dat zijn natuurlijk mooie kwaliteiten waarmee je het ver kunt schoppen.

Je stresshormonen zorgen ervoor dat je lichamelijk en mentaal kunt presteren. Je ademt sneller, je hart klopt sneller, je spierspanning is hoger en je bent alert. Als je in een goede ‘flow’ bent en je hebt voldoende ontspanning, rust en slaap, voel je je waarschijnlijk prima. Je (gezonde) stress en herstel zijn in evenwicht, je bent in balans.

Deze balans kan verstoord raken door meerdere oorzaken.
Je kunt meer stress krijgen door:
– Een hoge werkdruk, baanonzekerheid of conflicten op je werk.
– Karaktereigenschappen zoals perfectionisme, een hoog verantwoordelijkheidsgevoel of moeite hebben om je grenzen aan te geven.
– Een gebrek aan herstel doordat je te weinig rust neemt.

Hoe actiever je stressmechanisme is, hoe meer rust je nodig hebt. Rust in de vorm van ontspanning, leuke dingen doen, beweging en, vooral, slaap. Met name je diepe slaap is ontzettend belangrijk voor je herstel.

Als de balans tussen stress en herstel verstoord raakt, komt je stressmechanisme niet meer tot rust. Je bouwt steeds meer spanning op en je vraagt steeds meer van je lichaam. Je pleegt roofbouw.

Overspanning en burnout

Je lichaam waarschuwt en geeft signalen, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, een opgejaagd gevoel, pijn in je nek of moeite met concentreren. Als je deze signalen niet opmerkt of negeert, loopt je spanning verder op. Je loopt op je tenen, zet je schouders eronder en je kiezen op elkaar.

Je stress-mechanisme schakelt naar de volgende versnelling en vanuit je behoefte om te ontspannen ga je misschien op zoek naar manieren die je een ontspannen gevoel kunnen geven. Je gaat bijvoorbeeld meer roken, meer drinken of meer eten, je sluit jezelf af of neemt misschien eens een baaldag.. Je bent aan het compenseren. Ondertussen merk je dat je steeds vermoeider raakt, dat je slecht slaapt, dat je minder weerstand hebt, meer lichamelijke klachten krijgt, een geheugen hebt als een zeef, het gevoel dat je de controle kwijtraakt en prikkelbaar of angstig wordt. Je bent jezelf aan het uitputten tot het echt niet meer gaat. Vaak komt dit moment heel plotseling, meestal getriggerd door een plotselinge aanleiding zoals bijvoorbeeld een conflict.

Je lichaam grijpt in. Je houdt het niet meer vol, bent tot niets meer in staat en je bent lichamelijk, psychisch en emotioneel volledig uitgeput.

Je hebt een burn-out.

Herken je deze klachten of heb je van je huisarts gehoord dat je een burn-out hebt?

Herken je dit patroon? Merk je dat je op je tenen loopt en redt je het allemaal nog net?

Dan ben je waarschijnlijk overspannen. Grijp in voor je een burn-out hebt.

Als je een burn-out kunt voorkomen, zal je hersteltijd aanzienlijk korter zijn.

Wij kunnen je helpen bij het herstellen van de balans.

Samen met jou werken we aan lichamelijk herstel, aan het verhelderen van de psychologische oorzaak van je klachten en aan vaardigheden om beter om te leren gaan met stress en stressoren.

Neem gerust contact op als je vragen hebt.